Doładowanie silnika to proces który pozwala na wprowadzenie większej ilości powietrza, czy też mieszanki paliwa i powietrza do komory silnika aby możliwa była zwiększona reakcja spalenia. Oczywiście z tym wiąże się uzyskanie większej mocy oraz dokładne spalenie mieszanki paliwa, a co za tym idzie zmniejszenie zużycia energii czyli paliwa. Począwszy od lat 20-tych XX wieku do początku lat 70 wielu konstruktorów zmagało się z opracowaniem skutecznego systemu doładowania silnika spalinowego. Takie próby podjęte były min przez konstruktorów Mercedesa, a także koncernu General Motors oraz BMW. W roku 1975, w oparciu o doświadczenie ze sportów motorowych, firma Porsche wprowadziła legendarny model 911, co zapoczątkowało erę silników turbodoładowanych o zadowalającej sprawności.

Patrząc na dzisiejszą motoryzację 99{5c8596109431358d5c566713db41791b847fae1cbca11d9b11013e7525c6d403} silników wprowadzonych na rynek, zarówno tych napędzanych olejem napędowym i benzyną, to silniki turbodoładowane. Producenci prześcigają się w technologiach wprowadzając oszczędne i małolitrażowe jednostki napędowe. Stopień skomplikowania tych konstrukcji rośnie, a tym samym rosną wymagania wobec ich obsługi technicznej.

W dniu 19.11.2014 r. w Centrum Kształcenia Praktycznego w Jaworznie odbyły się warsztaty szkoleniowe skierowane do uczniów klas III technikum samochodowego i zasadniczej szkoły zawodowej. Tematem szkolenia była obsługa, diagnostyka i naprawa układów turbodoładowania silników benzynowych i wysokoprężnych. Zajęcia poprowadził Pan Marcin Kaszuba – szkoleniowiec Firmy TurboTec z Jaworzna. Prezentacja szkoleniowa spotkała się z dużym zainteresowaniem uczniów. Wysoki poziom merytoryczny szkolenia oraz jego ciekawa forma, poparta wieloma praktycznymi przykładami z zakresu usuwania usterek układów doładowania zaowocowały zaplanowaniem kolejnego spotkania, którego tematem będą sekrety eksploatacji i naprawy układów wtryskowych do silników Diesla.

Firma TurboTec jest wiodącym podmiotem rynkowym zajmującym się naprawą i regeneracją turbosprężarek i aparatury wtryskowej silników wysokoprężnych, coraz powszechniej spotykanych w samochodach osobowych, a będących już standardowym napędem samochodów ciężarowych i autobusów.

Centrum Kształcenia Praktycznego w Jaworznie pragnie ta drogą serdecznie podziękować za współpracę dyrektorowi firmy TurboTec: panu Konradowi Kozieł i prowadzącemu wspomniane powyżej szkolenie – panu Marcinowi Kaszubie.