Nie jest tajemnicą, że nauczyciele branży fryzjerskiej zatrudnieni w Centrum Kształcenia Zawodowego w Jaworznie podejmują różne inicjatywy aby rozwijać wśród młodzieży zainteresowanie doskonaleniem w wybranym zawodzie. W roku szkolnym 2024/2025 zorganizowano II edycję projektu mentorskiego ,,Rola i zakres działań fryzjera w trychologii – zabiegi trychofryzjerskie”. W ramach tego projektu przeprowadzono 3 spotkania o charakterze wykładowo – warsztatowym. Pierwsze dwa odbyły się 2024 roku. Ostatnie zorganizowano 8 stycznia 2025 roku. Dedykowano je dla pasjonatów fryzjerstwa, uczniów i nauczycieli, którzy chcieli poszerzyć swoją wiedzę o umiejętności dodatkowe/ponadprogramowe dla kwalifikacji FRK. 01- wykonywanie zabiegów fryzjerskich. Pierwsze szkolenie miało charakter diagnostyczny, drugie obejmowało zabiegi technologiczno – pielęgnacyjne. Na trzecim, a zarazem ostatnim, wykonywano zabiegi o charakterze terapeutycznym i leczniczym: infuzję tlenową, ledoterapię oraz mezoterapię mikroigłową i igłową, karboksyterapię. A więc chodziło o wszystkie te zabiegi, które są wykonywane przez dyplomowanych trychologów, kosmetologów lub lekarzy medycyny estetycznej lub inne osoby posiadające wykształcenie medyczne. Cześć warsztatowa poprzedzona została krótką prezentacją przygotowaną przez panią Małgorzatę Richter. Ze względu na zakres i stopień trudności zabiegów wykonywanych stanowiła ona wprowadzenie do ćwiczeń. Wszystkie inwazyjne zabiegi trychologiczne zaprezentowane i wykonane zostały tylko i wyłącznie przez osoby do tego uprawnione: panią Katarzynę Majchrzak i panią Annę Sieprawską. Uczestnicy spotkania nie tylko z bliska mogli zapoznać się z medycznymi procedurami leczenia chorób owłosionej skóry głowy, ale przede wszystkim podczas szerokiego instruktażu przekonać się o inwazyjności w/w zabiegów oraz innowacyjności terapii stosowanych w profilaktyce i leczeniu zmian/ chorób owłosionej skóry głowy. Oczywiście zgodnie z założeniem pomysłodawców projektu – warsztaty to przede wszystkim ćwiczenia podczas których uczniowie nabywają określone umiejętności. Pod czujnym okiem specjalistów młodzi adepci fryzjerstwa podjęli próbę samodzielnego wykonania terapii trychologicznej zgodnej z wcześniej przygotowanym opisem przypadku. Okazało się to nie lada wyzwaniem dla uczestników,  ponieważ postawienie właściwej diagnozy oraz dobranie zabiegów kompatybilnych do tej diagnozy nie należy do prostych zadań.

Założeniem projektu była innowacyjność kształcenia – uczniowie biorący udział w kursie po powrocie do swoich szkół macierzystych zobowiązali się przeszkolić swoich rówieśników dzieląc się zdobytą wiedzą. Przypomnijmy, że w warsztatach brali udział uczniowie z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 3 z Jaworzna wraz z panem Krystianem Gierczykiem, uczniowie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego z Dąbrowy Górniczej wraz z panią Justyną Łaskawiec oraz Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego z Mysłowic z panią Magdaleną Sidłok.  Mamy nadzieję, że ta innowacyjność wdrożona w procesie kształcenia przyniesie swoje owoce i Ci młodzi fryzjerzy biorący udział w warsztatach spełnią swoje zadanie zachęcając swoje koleżanki i kolegów do rozwijania pasji i chęci ciągłego kształcenia.