Mając na uwadze podnoszenie jakości kształcenia przyszłych fryzjerów oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom młodzieży Centrum Kształcenia Zawodowego w Jaworznie przygotowało w roku szkolnym 2024/2025 drugą edycję projektu mentorskiego ,,Rola i zakres działań fryzjera w trychologii – zabiegi trychofryzjerskie”. Pierwsze takie warsztatyzostały zorganizowane w Centrum Kształcenia Praktycznego, w roku szkolnym 2015/2016 i spotkały się z ogromnym zainteresowaniem młodzieży. Dlatego też grupa nauczycielek CKZ – pasjonatek fryzjerstwa w osobach pani Katarzyny Majchrzak, Anny Sieprawskiej i Małgorzaty Richter podjęła decyzję wznowienia tego przedsięwzięcia.
Celem projektu mentorskiego jest rozwijanie wśród młodzieży zainteresowań fryzjerstwem, popularyzacja i pogłębianie wiedzy fryzjerskiej lepsze przyswojenie treści zawartych w podstawie programowej, wymiana doświadczeń, uczenie się poprzez wspólną pracę i osiąganie wspólnie zaplanowanych efektów. Niewątpliwie cele przyczynią się do podniesienia jakości kształcenia w zawodzie.
Czym zatem są projekty mentorskie? Co jest w nich takiego innowacyjnego? Co je odróżnia od np. konkursu międzyszkolnego?
Fryzjerskie projekty mentorskie toprzedsięwzięcia, spotkania, warsztaty obejmujące różne działania skierowane zarówno do uczniów jak i do nauczycieli fryzjerstwa, ukierunkowane na zmianę podejścia do edukacji i sposobu postrzegania procesu uczenia się. Zadaniem projektów jest doprowadzenie do zmiany stereotypu, polegającego na tym,
że uczniowie w szkole są nauczani przez nauczycieli, zastępując go uczeniem się w szerokim tego słowa znaczeniu. W takim rozumieniu nauczyciel staje się mentorem, osobą, która nie tylko przekazuje wiedzę, ale przede wszystkim inspiruje, udziela rad, kieruje i stymuluje, tak rozwojem uczniów, aby nauczyli się samodzielnie zdobywać wiedzę, analizować informacje, nabywać nowych umiejętności, a także kierować własnym rozwojem. Poprzez różne działania mobilizuje ucznia do podejmowania prób podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz kształcenia się przez całe życie. To ważne w branży fryzjerskiej, która jest obecnie jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się kierunków. W projekcie kładzie się przede wszystkim nacisk na uczenie się poprzez wspólną pracę i osiąganie wspólnie zaplanowanych efektów.
II edycja projektu mentorskiego ,,Rola i zakres działań fryzjera w trychologii – zabiegi trychofryzjerskie” skierowana jest do uczniów klas fryzjerskich z Jaworzna i miast ościennych. Zaproszenia przyjęły trzy placówki: Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 3 z Jaworzna, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego z Dąbrowy Górniczej oraz Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego z Mysłowic.
W ramach tego projektu zaplanowano 3 spotkania o charakterze wykładowo – warsztatowym. Pierwsze z nich odbyło się 30 października 2024 roku, kolejne 13 listopada tegoż roku, a ostatnie zaplanowano na 8 stycznia 2025 roku.
Należy podkreślić, że wszystkie spotkania są bezpłatne zarówno dla uczniów jak i dla nauczycieli. Tematyka obejmuje umiejętności dodatkowe ujęte w podstawie programowej dla zawodu fryzjer i technik usług fryzjerskich. Dodatkowe i nowe, ponieważ rzadko mówi się o trychologii w kontekście pracy fryzjera. Chociaż zakres niektórych usług wykonywanych przez tych specjalistów wprost pokrywa się z zadaniami trychologów. Najczęściej trychologię kojarzy się jako specjalizację lekarzy lub kosmetologów. W branży fryzjerskiej to zupełna nowość.
Ale dość już o założeniach i celach. Najwyższy czas żeby opowiedzieć, a może lepiej pokazać to co najważniejsze. A więc jak wyglądały i jak przebiegały warsztaty trychologiczne? Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć i krótkiego filmiku.
Karta zgłoszeniowa do wzięcia udziału II edycji projektu mentorskiego
,, Rola i zakres działań fryzjera w trychologii
– zabiegi trychofryzjerskie”
Nazwa placówki zgłaszającej uczestnika | ||
Imię i Nazwisko opiekuna | ||
Imię i Nazwisko uczestnika | Typ szkoły | Klasa |
1. | ||
2. |
Najnowsze komentarze