Nowoczesne samochody dużo łatwiej rozpędzić niż wyhamować. Dla przykładu do zatrzymania przeciętnego samochodu średniej klasy z 200 km/h potrzeba znacznie więcej energii niż moc silnika zamontowanego. Np. aby zatrzymać Forda Focusa potrzeba ponad 400 KM, podczas gdy przeciętna moc silnika to ok.100 KM. Z tego względu każdy uczeń kształcony w CKP w zawodach: mechanik pojazdów samochodowych i technik pojazdów samochodowych musi przede wszystkim posiadać umiejętność serwisowania układów hamulcowych, by działały one sprawnie i zapewniały użytkownikom wymagany poziom bezpieczeństwa.
Zadaniem CKP jest nie tylko nauczenie przyszłych serwisantów poprawnej obsługi systemów działających obecnie w samochodach, ale także przygotowanie ich do wykonywania zadań zawodowych naprawy i regulacji nowoczesnych systemów, które upowszechnią się w nieodległej przyszłości. Jedną z takich nowinek są na przykład elektryczne hamulce postojowe.
Gdy na rynku pojawiły się pierwsze auta z elektrycznym hamulcem postojowym, klienci byli zachwyceni możliwościami jakimi układ ten dysponuje. W połączeniu z innymi systemami bezpieczeństwa montowanymi w samochodach osobowych jest on lekarstwem na liczne braki w umiejętnościach kierowców. Ułatwia znacząco ruszanie pod górkę na suchej bądź mokrej nawierzchni, zwalnia też z konieczności pamiętania o zaciągnięciu hamulca postojowego i luzowania go po ruszeniu. Wspomaga także samochodowe systemy Start&Stop.
12 października w CKP uczniowie klas trzecich ZSZ i technikum uczestniczyli w specjalistycznym szkoleniu z zakresu obsługi nowoczesnych układów hamulcowych, które barwnie i fachowo przeprowadził pan Marek Warmuz – przedstawiciel firmy Continental Aftermarket GMBH. Uczniowie mieli niepowtarzalną okazję zapoznania się z najnowszymi rozwiązaniami z zakresu budowy i działania systemów hamowania stosowanych w samochodach osobowych, a także przećwiczenia procesu diagnostyki i regulacji układów hamulcowych przy użyciu nowoczesnych diagnoskopów.
Technologia, z powodu której płyn hamulcowy może odejść w zapomnienie wydaje się dość odległa w realizacji. Jednak wciąż prowadzone są badania na temat hamulców elektrycznych, ponieważ posiadają one wiele zalet w porównaniu z hamulcami mechanicznymi bądź hydraulicznymi (szybsza reakcja, większa siła działająca na tarcze, niższa masa układu, brak płynu hamulcowego, możliwość precyzyjnego współdziałania z systemami kontroli trakcji).
Najnowsze komentarze